4 veelgemaakte fouten bij outplacement

Soms heb je geen andere keus dan een medewerker te laten gaan. De functie is veranderd, de organisatie, of misschien de medewerker zelf wel. Dan kan outplacement een oplossing bieden. Er kan een hoop fout gaan bij outplacement. Welke fouten worden het meest gemaakt bij een outplacementtraject?

Fout 1: Je begint pas over outplacement als je besloten hebt om je werknemer te laten gaan 
Ongeveer de helft van de medewerkers denkt erover van baan te wisselen. Uit ambitie, of omdat ze het gevoel hebben niet meer op hun plek te zitten. Door niet te praten over carrièreperspectieven extern, ben je je niet bewust van de ambities van je medewerker. Als gevolg daarvan verlaat de medewerker het bedrijf met een transitievergoeding. En jij verliest een ambassadeur voor je organisatie.

Fout 2: Je maakt het pas aantrekkelijk om te solliciteren na beëindiging van het contract
Solliciteren vanuit een baan is vele malen effectiever dan vanuit werkloosheid. En na 4 maanden werkloosheid neemt de kans op werk zienderogen af volgens cijfers van het CBS. 55% van de werkzoekenden heeft binnen 4 maanden weer een baan, na 8 maanden lukt dat nog maar 5%. Als je werknemer de tijd neemt voordat zijn outplacement begint, worden de kansen op de arbeidsmarkt verkleind.

Fout 3: Je laat je medewerker tot het eind van het traject fulltime doorwerken
Met ontslag in het vooruitzicht zal je werknemer wat minder gemotiveerd zijn, en een storende factor kunnen zijn binnen het team. Als werkgever wil je natuurlijk je medewerker tot het einde binnenhouden. Je probeert het afscheid uit te stellen tot de laatste dagen; je plant taken en projecten tot het einde van het contract.

Fout 4: Een goedkoop traject biedt genoeg mogelijkheden 
Het goedkoopste outplacementtraject is goed genoeg. Je bent er van overtuigd dat het opstellen van een motivatiebrief en cv voldoende begeleiding is. Een intensief outplacementtraject, waar aandacht is voor persoonlijke presentatie, is overbodig. De tools om te solliciteren zijn immers aanwezig.

Er zijn nog veel meer fouten die gemaakt kunnen worden bij een outplacement traject. Bij id Plein kennen we ze allemaal. Door werknemers zo goed mogelijk te faciliteren om een snelle overstap te maken naar de volgende baan, creëer je ambassadeurs voor je organisatie voor het leven. Lees in ons vorige blog hoe je ervoor zorgt dat outplacement een succes wordt!

Vond je dit interessant? Deel mag :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blogs over re-integratie, spoor 2 en evidence based werken in coaching en HR

Re-integratie 2e spoor

Spoor 2 biedt geen ruimte voor amateurisme! Re-integratie spoor 2 is een specialisme. Een traject dient nauwgezet aan alle..

Re-integratie 3e spoor

Investeer in het verhogen van de belastbaarheid van ex-werknemers in de WGA! id Plein biedt ex-werknemers met benutbare…

Arbeidsdeskundig onderzoek

Snelle en deskundige afhandeling! Niet alleen voor de gezondheid van uw werknemer, maar vooral ook om de voortgang van de…

Duurzame inzetbaarheid - Loopbaan APK

Onderdeel van een efficiënt duurzaam inzetbaarheidsbeleid is de Loopbaan APK. Een periodiek moment om de ontwikkeling en…

WW - Casemanagement

Het doel is een zo kort mogelijke weg naar nieuw werk. id Plein bepaalt in overleg met de organisatie en de (ex-)medewerker…

Loopbaancoaching

Zit je carrière op slot en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Het is heel goed mogelijk dat je jezelf na…